Ted

Har precis kommit hem efter att ha sett "Ted", Seth Macfarlanes efterlängtade film om den levande nallebjörnen som växer upp från kramgo "åskkompis" till maruijanarökande kåtbock med ett ordförråd som skulle göra Tony Montana generad. I sin långfilmsdebut skruvar Family Guy-skaparen Macfarlane upp nivåerna för hur mycket sjuk, absurd och fullkomligt underbar humor man kan trycka in i en film och samtidigt berätta en historia som faktiskt berör. "Ted" är en saga om att skapa sig en tillvaro och framförallt att ta ansvar för de val man gör på vägen - något som alla måste gå igenom och som inte alltid är det lättaste. Men istället för att berätta det som en gullig barnfilm eller ett allvarligt drama så serveras publiken så mycket galen och politiskt inkorrekt humor att man nästan trillar ur biostolen - det var längesedan jag skrattade såhär mycket på bio. 

Mark Wahlberg och Mila Kunis gör bra ifrån sig som de mänskliga huvudkaraktärerna, men det är ju inte därför man ska se filmen; deras kärleksfulla men trassliga relation är en duglig men väldigt återanvänd historia. Givetvis är det Ted själv som bär upp det hela. Att se en teddybjörn supa, ragga upp kassörskan på jobbet, diskutera kvalitet på maruijana och svära så det osar är underbart bissart - jag som älskar förolämpningar på film har redan fått flera nya favoriter. Även filmens bad guy är en fröjd att skåda; Giovanni Ribsi är härligt småcreepy, och skurkens motivation känns faktiskt riktigt trovärdig. Lite kritik har jag dock. Macfarlane har en förkärlek för långa skruvade dialoger som egentligen inte har något annat syfte än att vara långa och skruvade. Det funkar bra i Family Guy på TV, men på film så finns det fortfarande många som kan göra det bättre. Sedan tycker jag kanske att filmen fegar ur lite på slutet och gör det lite för enkelt för sig. Det är inget direkt dåligt slut, men jag hade nog väntat mig något mer annorlunda. Men i det stora hela spelar det inte så stor roll, faktum är att jag längtar tills att jag kan köpa filmen; enligt ryktet så kommer den ut i en Extended Edition-version :D (ps.kan inte låta bli att undra hur mycket Budweiser har betalat för att få synas i filmen: Budweiserflaskor, kartonger, fraktbilar och reklamskyltar finns med i var och varannan scen :P)
 
 

Kommentarer



Kommentera inlägget här

Publiceras ej!