Cinemash Resurrection

Tar till ett av de mest överanvända ordet i uppföljarsammanhang (inte för att det skulle innebära dåliga filmer, älskar exempelvis Alien Resurrection) för att meddela att jag trots min långa frånvaro fortfarande suger i mig djupa klunkar av jordens knappa syreresurser och härmed återvänder till bloggvärlden. Jag kände att jag behövde en liten paus, vilket inte helt oväntat skulle utveckla sig till en ganska lång paus. Anledningarna har varit flera, såsom ett överflöd av skolarbete, skrivkramp och andra psykiska påfrestningar. Överflödet av skolarbete har förvisso inte minskat, men jag kände ändå att tiden var inne för en återkomst.

Klockan har gått in på småtimmarna, och jag sitter uppe och skriver en sjustegsanalys inför ett kommande musikvideomanus till Thåströms Fanfanfan. Detta är en deluppgift i den nya kursen Manusproduktion för Beställningsfilm, där vi till skillnad från långfilmskursen får en uppgift i veckan att arbeta med gruppvis, vilket känns riktigt skönt efter en hel termin med nästan enbart enskilt arbete. Även om jag anser att kursen kunde må bra av tydligare anvisningar i uppgifterna så tycker jag att de första veckorna har fungerat bra vad gäller grupprojekten, och ser fram emot fortsättningen.

Thåström ja... sjustegsanalys innebär att vi ska skapa det koncept som manusskrivandet och filmskapandet ska utgå ifrån. Detta gjorde vi även förra veckan då vi fick i uppgift att arbeta fram ett antal anti-alkoholkampanjer. Där fick vi dock endast det grundläggande budskapet och målgrupperna serverade i instruktionerna och hade därför rätt så fria händer när det gällde att arbeta fram en stil/genre och historia. Den här gången är det lite knivigare, eftersom låten ju redan är skriven. Istället får vi analysera vad det är Thåström själv vill ha sagt och till vilka han vill framföra detta och… ja det är inte alltid så lätt. Blir intressant att se hur vi löser det. På dagens work-shop med tema just musikvideo fick vi brainstorma runt en annan låttext, och hur vi skulle illustrera den i manusform. Då texten beskrev resor jorden runt och vilda känslor så lade vi fram flera förslag på både exotiska inspelningsplatser och färgstarkt skådespeleri. Vid slutet av lektionen visade föreläsaren oss den musikvideo som redan fanns inspelad. Låt oss säga att ironimätaren slog i taket, för filmen i fråga var så långt ifrån våra färgstarka, exotiska – och kanske en aning generaliserande - jorden runt-visioner man kunde komma. En kille i en skog med en gitarr. I hälften av klippen satt han i ett vindskydd och spelade på guran, och i hälften stod han bland granarna och sjöng. Thats it. Tydligen var det en ännu relativt okänd artist och budgeten hade inte räckt till nåt annat. Men däremot så fick vi i uppgift att lägga upp våra brainstormanteckningar om musikvideon på Blackboard, eftersom artisten och filmaren tydligen var mycket intresserad av uppslag till en mer påkostad video. Jaha, så nu ska vi sitta och arbeta fram ett koncept åt artister gratis? Det här ska jag snacka med kåren om! ;)

 

Ha de! //Petter (Vincent Jedselius kan ni lyssna och titta på här)
 

Kommentarer



Kommentera inlägget här

Publiceras ej!